welcome n feel free to go into my world....weeee..

u have just entered my world..enjoy it..n feel appy to read it.. =)

Wednesday, November 24, 2010

masak2 jom..simple n senang

Salam..tibe2 t'igt psal kek batik la..
ha..nie nak kongsi skit..cara2 nak wat kek batik..
Actually, saya pernah gak try dlu wat..haha..cube teka ap jadi..
rse dh ok..tp..aisey..lembik kot..dy xjd keras..huhu..ada t'silap sukatan agaknya..
Tapi yang saya nak kongsi nie saya mmg bagi yang resipi bagus punyer..
Saya amik dari http://www.myresipi.com/top/detail/1688 ..Terima kasih kerana sudi b'kongsi.. Kalau anda2 yang suka nak mencuba, bole la try..n nnti g tau saya hasilnya.. =)


Bahan-bahan ( loyang 7/8" )

  • 1 bungkus (350g) biskut marie
  • Setengah buku butter
  • 2 biji telur
  • 1 cwn serbuk koko
  • 1/2 cwn milo
  • 1 cwn air
  • 3/4 cwn gula
  • ** milo dan koko tu terpulang pd citarasa. nak rase cokelat yg kuat..gune 1 cwn koko+1/2 cwn milo.nak rase yg agak mild,gune 1cwn milo+1/2 cwn koko

Cara-cara

  1. patah2kan biskut
  2. dalam periuk, campurkan koko,milo,air,gula. Dengan api sederhana, kacaukan sampai semua dah larut
  3. masukkan butter,kacau sampai butter cair
  4. kecilkan api, masukkan telur..kacau sampai agak2 pekat (lbh kurang 30 saat).padamkan api
  5. masukkan pula biskut yg dah dipatahkan tadi.kacaukan sampai semua biskut dh di selaputi cokelat.(sukatan biskut terpulang pd citarasa. kalo nak byk cokelat gune sket ajer...)
  6. masukkan dlm loyang..tekan2 sket bg padat.simpan dlm peti sejuk sebelum dipotong dan dihidang
Ha..nnti jd cm nie la..nmpk sdp kan.. (Source: mrsdayat@myresipi.com)



Ha..ikut la step by step ok..jgn ad yg t'tinggal..mudah n senang kan.. Ari tu tyme sy wat ngan kawan2 saya..kami xltk telur..pn jadi gak..sedap lagi tu..resipi ni leh diubah2 sendiri mengikut citarasa sendiri..


Pesanan dari penaja: Selamat mencuba!!!!!

No comments:

Post a Comment